Slik sparte Lampehuset store summer med hjelp fra Toplogic

– Vi får gjort jobben uten å bruke masse tid selv

To logistikkanalyser, to betydelige besparelser – og én god erfaring rikere. Lampehuset har brukt Toplogic til å effektivisere både nettbutikksendinger og godstransport til butikkene. Nå har de også valgt å la konsulentselskapet ta hånd om fakturakontroll.

Lampehuset drives av K. Eng & Co, og har i dag 36 butikker rundt om i landet. Supply chain manager Niclas Ingvaldsen startet høsten 2023, like etter at selskapet hadde inngått sin første avtale med Toplogic.

– Jeg kom inn etter at avtalen var signert, men før den faktisk var satt i gang, og det var ikke ideelt. Det tok litt tid å sette seg inn i hva som var planlagt og hvordan vi skulle komme videre. Men etter hvert fikk vi god oversikt, med løpende kontakt med Toplogic, og kunne starte opp prosessen, forteller han.

Les mer: Opplevde store besparelser, uten å skifte transportør

 

Nettbutikken først ut

Det første prosjektet handlet om B2C-transport, altså varene som sendes fra nettbutikken til kundene. Her ble transportøren byttet ut – og regnestykket viste en potensiell besparelse på rundt 46 prosent.

– Den største gevinsten lå i at hele prismodellen rett og slett var billigere, sier Ingvaldsen.

Selv om det krevde litt ekstra innsats å få prosjektet i gang, ble det starten på et videre samarbeid. Da Lampehuset skulle se på godstransporten fra hovedlageret til butikkene, valgte de å bruke Toplogic igjen.

– Vi er et lite team som jobber med logistikk, så vi har ikke kapasitet til å kjøre sånne prosesser selv. Når vi først hadde hatt god erfaring med Toplogic, var det naturlig å be dem ta neste runde også, sier han.

Les mer: Toplogic-metoden

 

Ny analyse – ny besparelse

Denne gangen var prosessen langt enklere – og mer effektiv. Toplogics analytikere gikk gjennom data, satte ut anbud og sammenlignet leverandører. Ingvaldsen ble koblet på i sluttfasen.

– Jeg brukte kanskje totalt 20–30 timer på hele prosessen. Resten tok Toplogic seg av, og det gjorde at jeg kunne bruke tiden min på andre ting, sier han.

Resultatet: 15,3 prosent spart på intern logistikk.

– Vi fikk gjort hele prosessen uten å måtte nedprioritere andre viktige oppgaver. Det har kanskje vært den største gevinsten for oss.

Les mer: Sensio trodde ikke det var noe å spare på frakt, reduserte kostnader med 30 prosent.

 

Nå også med fakturakontroll

I etterkant har Lampehuset valgt å la Toplogic overta ansvaret for fakturakontroll – både på B2C og B2B-transporten. Tidligere ble dette gjort manuelt.

– Å oppdage feil i B2C-delen er som å lete etter nåla i høystakken. Nå har vi en løsning der Toplogic går gjennom alt, fanger opp avvik og tar dialogen med transportørene. Det er verdt det det koster, sier han.

Anbefaler modellen videre

På spørsmål om hva han setter mest pris på i samarbeidet, peker Ingvaldsen på to ting: tidsbesparelsen – og grundigheten.

– Jeg ble positivt overrasket over hvor detaljert de jobber med både data og prissammenligning. Man føler seg trygg på at ingenting blir overlatt til tilfeldighetene.

Han mener også modellen til Toplogic passer godt for mindre og mellomstore selskaper.

– For mange vil nok en No Cure No Pay-modell være et godt utgangspunkt. Du betaler bare hvis du faktisk sparer, og det er jo alltid mindre enn besparelsen. Så hvis man ikke har kapasitet eller spisskompetanse selv, vil jeg absolutt anbefale å ta kontakt med dem og sjekke om det er noe å hente.

lampehuset