Slik hjalp Toplogic Lindbak Import med å kutte logistikkutgiftene – uten å senke servicenivået.
Lindbak Import er spesialist på kaffe- og kopimaskiner i Lindbak-konsernet, som omsetter for rundt én milliard kroner årlig. Selskapet importerer varer fra fem europeiske land og distribuerer dem videre til 29 avdelinger og en rekke frittstående forhandlere over hele landet. Resultatet er et fraktbudsjett som raskt passerer 2,6 millioner kroner i året – et tall daglig leder Lasse Szabo lenge hadde ønsket å redusere. Resultatet etter Toplogic-metoden? Det kan du lese om her.
Fra leting til løsning
Allerede fra første møte opplevde Szabo en tydelig, resultatorientert arbeidsform.
– Vi visste det var mer å hente, men sto fast, sier Szabo. – Toplogic kom inn akkurat i tide med et opplegg som matchet behovet vårt.
Konsulentene hentet inn tilbud fra 15 transportselskaper – fra bransjegigantene til nisjeaktører – og satte sammen én helhetlig miks for pakkepost, gods og import.
– Kombinasjonen ga oss både fleksibilitet og konkurransedyktige enhetspriser.
Les også: Sensio trodde ikke det var noe å spare på frakt, reduserte kostnader med 30 prosent.
Ryddig prosess og minimal egeninnsats
Internt ble prosjektet enkelt å håndtere.
– Prosessen var ryddig hele veien, understreker Szabo. – Toplogic har erfarne folk som vet hvilke knapper de skal trykke på.
Internt involverte prosjektet i praksis bare ham selv. Dermed kunne selskapet få full oversikt uten å belaste salgsteam eller lagermedarbeidere.
– Jeg brukte noen timer på å trekke ut tallmaterialet, og var selvfølgelig involvert i anbudsintervjuene, forklarer Szabo, men resten gjorde Toplogic. De er dyktige på å finne alle skjulte kostnader, så resultatet ble en reell epler-mot-epler-sammenligning. Det viste tydelig hvor det var mest å spare, på en måte som hadde vært vanskelig for oss å finne selv.
Les også: Opplevde store besparelser, uten å skifte transportør
Kutt i kostnader – og stabile priser ut til kundene
Den største gevinsten fant de i importleddet. Selv om Lindbak Import trodde prisene allerede var presset, viste det seg at en grundig konkurranseutsetting kunne halvere kostnaden på enkelte ruteavtaler. Gevinsten handler likevel ikke bare om kroner og øre. Lindbak Import er en serviceorganisasjon i konsernet med mål om å gå i null;
– Når vi sparer logistikkostnader, slipper vi å øke prisene til kundene våre, utdyper Szabo. – Det er verdifullt i et marked som ellers ser prisøkninger overalt.
Ingen risiko med «no cure, no pay»
Toplogics forretningsmodell – no cure, no pay – bidro også til å senke terskelen. Lykkes ikke prosjektet med å hente ut besparelser, koster det kunden ingenting.
– Det føltes som en ren vinn-vinn-situasjon, understreker Szabo.
I tillegg opplevde han konsulentene som både tydelige i kommunikasjonen og grundige i arbeidet.
– Deres erfaring gjorde at de fanget opp alle kostnader, og visste hvordan de kunne få ned prisene, på en måte vi ikke selv var i stand til, sier han.
Les også: Sensio trodde ikke det var noe å spare på frakt, reduserte kostnader med 30 prosent.
Råd til andre bedrifter
Hva vil Szabo si til andre bedrifter som vurderer Toplogic-metoden?
– Først og fremst å sette av nok tid til å samle riktig tallgrunnlag. Dernest å legge relasjonsfølelser til side: Selv om man har et godt forhold til dagens transportør, er det egen konkurranseevne som må stå i fokus.
– Når bunnlinjen i pristabellen viser seg å ligge nesten 30 % lavere enn du trodde, forstår du poenget med å bli utfordret, avslutter han.
Med én dedikert intern ressurs, et strukturert datagrunnlag og en presis anbudsprosess har Lindbak Import demonstrert at tunge logistikkostnader kan kuttes betydelig – uten å ofre servicegrad eller leveringshastighet. Og det med et prosjekt som kun innebar timer brukt av ledelsen.