Prostage – Fikk bedre fraktavtaler og sterkere konkurransekraft med minimal ressursbruk

12.11.2025 | Referanser

Adobe stock

Når man vokser raskt, er det ikke alltid de mest komplette fraktavtalene som får prioritet. Slik var situasjonen for Prostage – en ledende leverandør av lyd, lys og sceneløsninger til blant annet eventbyråer, produksjonsselskaper og utleiefirmaer. Med sterk vekst siden oppstarten i 2008 og en stadig mer kompleks logistikkhverdag, var det etter hvert behov for en grundigere og mer strukturert gjennomgang av fraktkostnader og transportoppsett.

Da Toplogic tok kontakt, var det en kombinasjon av riktig timing og riktig modell som gjorde det naturlig for Prostage å si ja.

Betydelig vekst – og en logistikk som måtte følge etter

Prostage har vokst fra fire ansatte til nærmere tjue de siste ti årene, og med vekst følger nye krav til koordinering, innkjøp og frakt. Øyvind Strandem, avdelingsleder for system og logistikk, kom nylig inn i rollen etter intern omorganisering. Han forteller:

– For en bedrift som oss, som hadde en god rekke år med ganske rask vekst, er det en del ting som blir plassert på en ‘burde-gjøre-liste’. Vi har hatt de samme fraktleverandørene lenge, men ikke tatt den strukturerte gjennomgangen og forhandlingsrundene som vi burde.

Prostage importerer det meste av varene sine – både fra Europa og Asia – og fraktkostnader er en sentral del av driftsbildet.

Toplogic-modellen: lav risiko og minimal ressursbruk

For Prostage ble Toplogic-modellen et enkelt beslutningsgrunnlag. «No cure – no pay»-tilnærmingen gjorde at prosjektet fremstod som både trygt og lavterskel.

– Den løsningen Toplogic tilbyr, er jo en vinn-vinn-situasjon. Vi kunne valgt å gjøre jobben selv og tatt hele gevinsten, men vi hadde ikke ressursene. Dette var en måte å unngå å gjøre jobben på, og heller ta en litt lavere gevinst på kort sikt.

Samtidig krevde prosessen svært lite av Prostage.

– Det har egentlig gått veldig greit. Det var ikke verre enn å hente ut noen rapporter og sende noen fakturaer. Toplogic tok jo størsteparten av jobben.

Markedskompetanse som gir resultater

Forhandlingsrundene ble gjennomført i tett dialog, og Strandem opplevde prosessen som ryddig og innsiktsfull.

– Vi fikk en ryddig oversikt over hva det var å spare. Det er fint å ta en ordentlig runde og involvere flere leverandører, så man faktisk får et realistisk bilde av mulighetene i markedet.

Han trekker frem at Toplogics erfaring og markedskunnskap ga resultater som ville vært vanskelig å oppnå alene:

– Vi hadde en veldig god besparelse, egentlig. 

Gevinsten går til kundene – og styrker konkurransekraften

For Prostage handler optimalisering av fraktløsninger ikke om å skape nye marginer internt. Det handler om å gi kundene bedre betingelser.

– Den gevinsten vi får her, er det jo våre kunder som tjener på. For oss handler det først og fremst om servicegrad. Målet er at dette er noe kundene våre skal merke når de handler hos oss.

I et marked der sluttkunden er vant til raske, fleksible og rimelige leveranser privat, blir gode og forutsigbare fraktløsninger et viktig konkurransefortrinn – også B2B.

– Det betyr mye for mange av kundene våre. Det styrker absolutt konkurransekraften.

Enkelt å anbefale videre

Når Strandem skal oppsummere prosessen, kommer han tilbake til to ting: lav terskel og høy profesjonalisme.

– Dette er et lavterskelprosjekt. Vi må være selektive med hvor vi legger ressursene våre, og her fikk vi mye igjen for veldig lite innsats. Toplogic kjenner markedet og aktørene godt – det merkes.

Han understreker også at arbeidet har gitt nødvendig innsikt og struktur, som gjør at Prostage står sterkere i fremtidige runder – enten de velger å ta dem selv eller sammen med Toplogic.