Fikk mye bedre kontroll på transportkostnader og lagerhåndtering.

Tremco Illbruck hadde behov for å få bedre kontroll over sine transportkostnader og kontaktet TopLogic. Gjennom analyse og optimalisering har de fått hjelp til bedre oversikt over både transportkostnander, ledetid og lagerbeholdning.

Tremco Illbruck AB (www.tremco-illbruck.com) er produsent og tjenesteleverandør av høypresterende tetningsprodukter, lim, gulvprodukter, vanntetting og brannsikring for bygnings- og produksjonsbransjen. De er 1.100 ansatte fordelt på 30 lokasjoner rundt i verden, og omsetter for 315 millioner Euro årlig. Deres svenske kontor ligger i Kungälv.

Behov av bedre kontroll

Mårten Dragstedt, Country Manager for Skandinavia i Tremco Illbruck følte et behov for å få bedre kontroll over deres transportbehov.

– Jeg søkte på nett for å finne noe som kunne hjelpe oss med å få bedre kontroll på våre transportkostnader og for å sjekke at vi forholder oss til riktige priser i forhold til markedet. Da fant jeg TopLogic.

Optimalisering av transport och lager

Tremco Illbruck har gods med litt spesielle krav å ta hensyn til, Farlig gods og frostfølsomt gods som ikke må gå under 1° C.

– Vi i TopLogic har gjort litt forskjellige saker i projektet. Blant annet hadde vi i opphandlingen fokus på geografisk tyngdpunkt (hvor godset havner totalt sett). Dels utfra dagens kunder, dels utfra tillegg av en potensiell ny kunde, der ledetider var av stor vekt, forklarar Peter Bäckstadi, konsulent på TopLogic.

Ulike alternativ kunne analyseres ut fra muligheten for å minske ledetider med hensyn til ulike mulige transporttjenester og godsets beskaffenhet.

– I tillegg har vi også jobbet med å effektivisere Tremco´s lager og møte økende krav. Løsningen ble er utbygningsbar skanner- og strekkodeløsning som effektiviserer håndteringen og muliggjør fullstendig sporbarhet av artikler på lagret, fortsetter Bäckstadi.

God prosess – bedre avtale

Gjennom hele 2019 har TopLogic samarbeidet med Tremco Illbruck for å skape en fullstendig oversikt og deretter finne optimale løsninger. Prosessene er i sluttfasen, men allerede nå ser Mårten Dragstedt resultat.

– Det ser allerede positivt ut til tross for at prosessen ikke er avsluttet. De avtalene vi har nå ser bedre ut enn de vi hadde, og alt har fungert veldig bra.

Anbefales

Tremco Illbruck tenker også at de i fremtiden vil kunne benytte seg av TopLogics tjenester

– Nå er vi i slutten av prosjektet for akkurat dette. Men om vi ser frem i tid er det mulig vi har behov for å optimalisere også andre logistikkprosesser. Det har vært en god prosess, og jeg kan definitivt anbefale TopLogic til andre selskap med lignende utfordringer og behov.


Peter Bäckstadi

Tremco Illbruck