Drytech halverte fraktkostnadene – Fra tidkrevende internarbeid til optimalisert logistikk

11.27.2025 | Referanser

Drytech

Drytech stod overfor den klassiske utfordringen mange bedrifter møter; Logistikkavtalene krevde et uforholdsmessig stort internt tidsforbruk. Samarbeidet med Toplogic om en full fraktgjennomgang resulterte ikke bare i betydelige besparelser, men frigjorde også verdifulle ressurser.

Manglende tid og tungvint prosess

Før Toplogic kom inn i bildet, håndterte innkjøpsleder Stian Solheim i Drytech selv konkurranseutsettingen av transportavtalene. Dette var en oppgave som krevde omfattende og tidkrevende manuelt arbeid, og som derfor stadig ble utsatt. Solheim beskriver en frustrasjon over å ikke få testet avtalene i markedet.

– En dårlig samvittighet i forhold til det å konkurranseteste avtalen vi hadde på transport, ble bare større og større for hvert år jeg ikke fikk gjort noe med det, sier Solheim.

Solheim forklarer at det var den manuelle bearbeidelsen av transporthistorikken – å gjøre dataene klare for transportørene – som var den virkelige tidstyven.

Minimal innsats for maksimal effekt

Da tilbudet fra Toplogic kom på bordet, var det særlig én faktor som gjorde valget enkelt: den minimale ressursbruken fra Drytechs side. Solheim hadde i utgangspunktet en bekymring for at prosjektet skulle kreve for mye internt fokus.

– Det har ikke krevd mye av vår tid. Jeg har hatt under ti timer, antakeligvis, anslår Solheim om den totale tidsbruken på prosjektet.

Han påpeker at Toplogics systemer og ekspertise gjorde en enorm forskjell, særlig sammenlignet med det tidkrevende arbeidet han gjorde på egen hånd.

– Hvis jeg skulle gjort det på egen hånd, ville jeg kanskje brukt ti ganger så mye av min egen tid i forhold til hva jeg bidro med nå, utdyper Solheim.

Trygghet med «No cure, no pay»

Tryggheten i Toplogics forretningsmodell var avgjørende for beslutningen om å starte prosjektet. Solheim hadde forventninger om at de kunne spare penger, men var usikker på omfanget av den potensielle gevinsten.

– Det var nok ganske avgjørende å ha den garantien i ryggen. Jeg tror nok jeg hadde en idé om at jeg kunne spare penger, men jeg hadde vel aldri forestilt meg at det skulle utgjøre så mye, sier Solheim.

Solheim hadde også tanker rundt det å miste kontrollen i prosessen, men han understreker at dette ikke var tilfellet i samarbeidet med Toplogic. Selv når han hadde innsigelser basert på magefølelse eller prinsipper, ble dette håndtert ryddig.

– Det er du selv som tar avgjørelsene hele veien, de sorterer og ordner dataene, så tar du de reelle valgene, bekrefter Solheim.

En halvering av kostnadene

Gjennom Toplogics analyse og konkurransesetting av Drytechs nasjonale, inngående frakt, oppnådde selskapet en dramatisk kostnadsreduksjon. Besparelsen var umiddelbar og målbar.

– Den besparelsen vi har sett, er jo en halvering av fraktkostnaden på den nordgående transporten, forklarer Solheim.

Solheim mener Toplogics metodikk er nøkkelen til å oppnå slike resultater. Deres evne til å se markedet og analysere tilbudene er overlegen manuell håndtering.

– Det er nok det at de har bedre systemer for å bryte fraktehistorikk over i noe anvendbart i konkurransesettingen, måle epler mot epler, som  i seg selv er en kjempejobb, sier Solheim.

Råd til andre bedrifter

Med den dokumenterte gevinsten i bakhodet, er Solheims råd til andre bedrifter som vurderer å optimalisere logistikken klart og tydelig.

– Mitt råd til andre er nok det at dette er temmelig ufarlig. All den tid man også har den underliggende kostnadsgarantien – No cure, no pay – , understreker Solheim.

Han avslutter med å peke på at den potensielle gevinsten er enorm, og risikoen minimal.

– Den potensielle gevinsten er jo, i vårt tilfelle, ganske formidabel, avslutter Solheim.